Cemal Demirtaş - (MGROS) Cesaret Veren Şirket Öngörüleri.

Pzt, Ağu 26, 2024

Cemal Demirtaş

Önümüzdeki 3-4 ay zor; onun sonrasında enflasyona göre endikasyonlar aldıkça, enflasyonla ilgili beklentiler kırıldıkça, ekonomide normalleşme olacak. Bu süreçte de talebin daralacağı varsayımıyla en fazla odaklandığımız sektörler yine ekonomideki ‘dalgalanmalara göre daha az hassas’ olanlar. O nedenle de perakende bizim için çok önemli. Perakende sektöründe, 3 şirketi hâlâ en beğendiğimiz hisseler listesinde tutuyoruz.

 

Migros’ta Büyüme Gayet İyi.

Migros’un sonuçlarına geldiğimizde, bu sonuçların birkaç yerden okunması gerektiğini düşünüyoruz. Öncelikle, büyümesi gayet iyi, pazar payı iyi ve artırıyor. Bu rekabetçi ortamda fiyata yatırım yaparak yani promosyonlar düzenleyerek ve aktiviteler yaparak satış hacmini artırdığını görüyoruz. Nominal olarak %189 büyüme oldukça iyi; ayrıca bu reelde %11’ler civarında bir büyümeye denk geliyor ki bu sektörde belki en hızlı büyüyenlerden bir tanesi. O yüzden bir avantajı var.

 

Kârlılıkta Asgari Ücret Artış Etkisi!

Kârlılık tarafına gelecek olursak, iki çeyrekte de aslında asgari ücret artışlarının marjlara negatif etkisini gördük. Bu etki 2. çeyrekte de devam etti ama azalmaya başladığını görüyoruz. Yılın 2. yarısında ise Migros için operasyonel verimlilik ön planda olacak yani marjlarında daha da toparlanma görüyor olacağız. Ancak her ne kadar enflasyonun aşağı inmesiyle birlikte büyüme oranları düşecek olsa da, şirket yılın ilk yarısına göre %89 büyüme sağladı. Yılın tamamında %70’lik bir beklentisi vardı. Şu anda %75 ile bir miktar yukarı çekmiş oldular.

 

Şirket bu çeyrekte 605 milyon TL kâr etti. Bizim beklentimiz ve piyasa beklentisinin altındaydı. Bunun ana gerekçeleri olarak, hesaplamalarda önemli olan iki konu var. Normal kârlılıkta bizim gördüğümüz FAVÖK marjına ek olarak; bir tanesi enflasyon muhasebesinin etkisi, özellikle parasal gelir gider içerisindeki stok etkisi; ikincisi ise vadeli alımlardan kaynaklanan faiz. Özellikle faizlerin yüksek olduğu dönemlerde – ki bu da yüksek rakamlar oluyor. Gerçi Migros’un normal bir borcu bulunmakta; leasing borçları. Onun dışında diğer tarafta borçları çok az,  yani şu anda Migros çok daha sağlıklı noktalarda. 2. çeyreğe negatif bir tepki vermesinin sebebi, anladığımız kadarıyla kâr nedeniyle. Fakat biz de şunu diyoruz; bu şirket verimli olmaya devam edecek. Önümüzdeki çeyreklerde zaten kâr tahminlerini biraz daha yukarı çektiler. Hem enflasyon muhasebesine göre olan rakamları hem ‘enflasyon muhasebesi hariç’ rakamlarını artırdılar. Örnek olarak, eski düzene göre 7.5-8 olanı 8-8,5’a yükselttiler. Öte yandan da enflasyon muhasebesine göre olan oranı da 4-4,5’tan 4,5-5’e çektiler ki daha önce sadece 2023’teki 1,8’in yukarısında olacağını söylemekteydiler.

 

Perakendeye Pozitif Bakışımız Sürüyor.

Özet olarak, perakende ile ilgili pozitif görüşümüz devam ediyor. Türkiye zorlu bir dönemden geçiyor. Alım gücünde yavaşlama var ama en son vazgeçilecek olanın yine gıda ve perakende olduğunu da düşünerek ve önümüzdeki 3-5 ay yine yüksek faiz ortamı genelde herkesi rahatsız etmesine rağmen yine daha az vazgeçilebilir bir sektör olduğu için ve daha sonraki yıllarda faiz indirim süreci başladığında da yine insanların borsaya ilgisi arttıkça -yerli ya da yabancı- Türkiye’ye yatırım yapanlar için yine perakende, Migros, Bim ve Şok gibi şirketler de yatırım açısından cazip hâle gelecek. Çünkü unutmayalım ki Türkiye büyük/büyüyen bir ülke, bu büyüyen ülke içerisinde de verimlilik kaygısıyla, organize perakendenin payı hâlâ artıyor, artmaya da devam edecektir ama tabii ki kıran kırana bir rekabet olacaktır.

 

‘İndirim Günleri’ni Değerlendirme Zamanı.

Ülker, Turkcell, Şok ve Sabancı gibi birçok şirket aslında hassas noktalara geldi. Böyle dönemleri ‘indirim piyasası’ gibi düşünüp, özellikle risk kontrolünü yaparak, alım olarak değerlendirilebileceği fikri bizde hâlâ ağırlıkta, ama bu uzadıkça tabii ki piyasadaki stres boyutu da artıyor.

 

Migros En Beğendiğimiz Hisseler Arasında.

Migros'un operasyonel verimliliği bozulmadı. Faaliyet marjında 2Y24'te daha fazla iyileşme bekliyoruz. Satışlar iyi gidiyor ve beklendiği gibi enflasyon Ağustos ayından başlayarak Eylül ve Ekim aylarında düşüyor.

Sınırlı kur hareketleri ve düşük girdi fiyatları nedeniyle ürünler üzerinde önemli bir maliyet baskısı görmüyoruz.

Migros, Türk gıda perakendeciliği sektöründe çok iyi konumlanmış durumda. Şirketin çok kanallı stratejisi ve fiyat yatırımları meyvelerini veriyor.

Kârlılık açısından en kötünün geride kaldığına inanıyoruz.

Size Özel Haberler
NASIL PARA YATIRIRIM?
Sizi Arayalım