Türk Otomotiv Sektörü Çip Krizinde Ne Durumda?

Türkiye hafif araç satışları, bulunabilirlik problemi sebebiyle, %40 daralarak 62 bin adet seviyesinde gerçekleşti.

Aytunç Uz   – TOASO  | Otomotiv  | FROTO  | DOAS

Türk Otomotiv Sektörü Çip Krizinde Ne Durumda?

 Aralık 2021’de Türkiye hafif araç satışları, ağırlıklı olarak bulunabilirlik problemi sebebiyle, %40 daralarak 75 bin adet olan beklentimizin altında, 62 bin adet seviyesinde gerçekleşti. Aralık 2021’de binek araç kategorisi ise %46 daralarak 43.5 bin adede gerilerken, hafif ticari araç satışları ise bir önceki yıla göre %21 daralarak 18.7 bin adede geriledi.

2021 1. Çeyrekte düşük baz etkisi, devam eden kampanyalar, e-ticaretteki büyüme, tüketicinin fiyat artışı beklentisi ve küresel çip endişesi ile ortaya çıkan bulunabilirlik problemi, 2021 yılındaki hafif araç talebinin bir kısmını erkene çekilmesine sebep oldu. Mart ayındaki tarihi yüksek satışların ardından Nisan ayında talepte bir miktar zayıflama yaşandı. Haziran ayı performansı yaz sezonu başında umut verici gözüküyordu fakat Temmuz satışları uzun tatil dönemi sebebiyle görece zayıf bir seviyede gerçekleşti.

Ağustos 2021 satış hacimlerinin Temmuz 2021’e kıyasla daha iyi bir seviyede gerçekleşmesine rağmen Eylül 2021’in cesaret verici bir ay olduğu söylenemez. Ekim ayında gerçekleşen 56.8 bin adet satış hacmi son 10 yılın en düşük 3. Ekim ayı oldu. Ekim 2018 ve Ekim 2019'dan farklı olarak, mikroçip arzından kaynaklanan düşük bulunabilirlik, araç talebi üzerinde olumsuz etki yarattı. Kasım 2021’de hafif araç satış trendi Ekim 2021’e göre daha iyi seyretse de sonuçlar heyecan verici değildi. Aralık ayında mikroçip kıtlığı nedeniyle sınırlı bulunabilirlik, hafif araç satışları üzerinde baskı oluşturmaya devam etti. Ayrıca, aynı dönemde Türk finans piyasalarında yaşanan çalkantılı süreç nedeniyle tüketici talebi de azaldı. Alım gücünün zayıflaması, tüketici için daha yüksek faiz oranları ve kırılgan tüketici duyarlılığı nedeniyle hafif araç satışları üzerindeki baskının 2022’nin ilk yarısında da devam edeceğine inanıyoruz.. 2022'de Türkiye'deki hafif araç satışlarının geleceği için Mart ayında daha net sinyaller alacağız. Türkiye'nin hafif araç talebi konusunda yarı mikroçip mevcudiyeti ve yeni makroekonomik politikaların sonuçları, muhtemelen 2022'nin ortalarına kadar önemli belirleyici faktörler olacak.

Otomotiv Sektörü tablo

İyimser senaryomuzda 2022’de hafif araç satışlarının yıllık bazda %15 artarak 848 bin adede yükseleceğini öngörüyoruz.

Kötümser senaryomuzda 2022’de hafif araç satışlarının %19 daralarak 599 bin adede gerilemesini öngörüyoruz.

Takip Listemizdeki Şirketlerin Hafif Araç Satışları

Aralık 2021’de en fazla pazar payı kazanan şirket Ford Otosan (462 baz puan artışla %11.4) olurken onu, Renault (354 baz puan artışla %17.1) takip etmiştir. Aynı dönemde Peugeuot (339 baz puan düşüşle %4.9) en fazla pazar payı kaybeden olurken onu, Hyundai (304 baz puan düşüşle %3.3) takip etmiştir.

Takip listemizde yer alan şirketler özelinde ise;

Tofaş (TOASO)

111 baz puan artışla, %17,2 pazar payı kazanmıştır.

Ford Otosan (FROTO)

462 baz puan artışla, %11,4 pazar payı kazanmıştır.

Doğuş Otomotiv (DOAS)

77 baz puan artışla, %11,2 pazar payı kazanmıştır.

2021 tam yılında Tofaş, %16.9 pazar payı ile lider olurken onu %16.4 pazar payıyla Doğuş Otomotiv izlemiştir.

Sonuç

2022 hafif araç satış tahminimizi %20 azaltarak 883 bin adet seviyesinden 710 bin adede düşürdük. 2022 hafif araç satış tahminimiz olan 710 bin adet araç yıllık bazda %4 daralmaya işaret ediyor. 

Türk Otomotiv Sektörü Hisselerine Yatırım Yapmak İçin

Borsada Hesap Açın

Size Özel Haberler
Sizi Arayalım